Veckobrev v. 8

Hej!

Den här veckan har jag fått morra ovanligt mycket o det känns otroligt tråkigt! Det handlar om läxor/uppdrag/uppgifter som inte blir gjorda. Varje måndag får eleverna uppdrag i svenska, engelska o matematik till nästa måndag vilket innebär att de har en hel vecka på sig att göra dessa uppgifter. Om man behöver hjälp så finns jag här, det går att gå på studiestöd, man kan ta hjälp av en kompis eller en förälder – strategierna är många för att kunna lyckas med detta! Men ursäkten att jag inte har tillräckligt med tid håller inte.
Det är bra om ni föräldrar är delaktiga i barnens uppdrag och kollar av på måndagarna vad det är som gäller för veckan och även hjälper till med förhör eller annan stöttning som kan behövas.
Uppdragen har vi för att öva på de uppsatta kunskapskraven i dessa ämnen och kan ses som repetition eller fördjupning av det vi håller på med – ingenting nytt eller för komplicerat för barnen att klara av. Det ger även en inblick i kommande studieteknik barnen behöver ha med sig till högstadiet.

Utöver de fasta uppdrag vi har vecka till vecka så kan de även ha uppgifter att göra klart för att de inte använt sin tid i klassrummet på rätt sätt och då får man ta igen den tiden hemma eller på studiestödet. Det behöver bli skärpning inom detta område – inte för alla men jag skriver till alla här så att ni får samma information. Generellt har denna vecka varit otroligt svår o jobbig för många, det tramsas o uppgifter drar ut på tiden och det kommer diverse ursäkter för att de inte hunnit bli färdiga.

From v. 10 gäller dessa fasta uppdrag måndag till måndag:

  • läsförståelse svenska, i Showbie
  • matematik – olika slags läxor för att befästa det vi gör precis just nu eller annat vi behöver öva på, i Showbie
  • skriva på engelska och det sker på olika sätt, i OneNote
  • engelska glosor med skriftligt förhör varje måndag, Onenote samma mapp som skrivuppdraget i samarbetsutrymmet

Förutom skriftligt förhör på glosorna diskuterar vi de andra uppdragen i helklass så alla kan ta del av hur olika personer tänker och vilka strategier/metoder som kan användas för att lösa olika slags uppgifter. Ibland får de parvis jämföra sina uppdrag o sedan tar vi gemensam diskussion så det finns fler syften än endast uppdragen i sig.

I matten arbetar vi med decimaltal och till det ska vi lära oss att räkna med decimaler i alla fyra räknesätten. Många tycker att det är lite knepigt med division o för att det ska bli lättare är det viktigt att multiplikationstabellerna sitter. Förhör gärna era barn och be dem öva på NOMP t.ex. så att de befäster alla tabeller.

Arbetet med källkritik fortsätter o vi har denna vecka bl.a. skapat en enkät som vi ska skicka ut via mail för att sammanställa svaren o utifrån det resonera kring användandet av sociala medier o nätet i stort – spännande!
Vi har även lagt länken till enkäten på vår facebook-sida o vill ni dela den till andra är det helt ok, då har vi mer att diskutera o reflektera över när vi ska sammanställa svaren.

Nästa vecka

Måndag: läsförståelse, matte och engelskauppdrag ska vara klara o nya till måndag v. 10 läggs ut i Showbie o OneNote. Idrott helklass.

Tisdag: slöjd, studiestöd 14.30-15.00. Redovisning av veckans nyhetsbevakning för alla!

Onsdag: musik, idrott för grupp 2. Visa sin digitala presentation om plats i Sverige på engelskan – ALLA ska vara klara med sin presentation!

Torsdag: studiestöd 14.15-15.00.

Fredag: nyheter, reflektion.

Trevlig helg,
fröken Anna!


Prenumerera på nya blogginlägg

En reaktion på “Veckobrev v. 8

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *