Veckobrev v. 18

Hej!

Vilken toppenvecka! Alla jobbar och anstränger sig och det är fantastiskt roligt att ta del av era barns kunskapsresor – heja!

Nästa vecka är en kortvecka och vi är lediga måndag och tisdag, efter det är det NP:

 

Veckans arbete

Sv – fortsättning med argumenterande text, i par har alla suttit och läst varandras texter och fyllt i matris för att se vad som behöver utvecklas och förbättras.
Vi har provat en ny sak denna vecka som ni läste om igår, flash fiction. Kul att helt plötsligt göra precis tvärtemot det vi annars övar på i skolan, det skulle vara kortfattat men innehållsrikt utan några beskrivningar med mycket plats för läsarnas fantasi.

Här är ett exempel från Melissa:

Eng – vi har övat hörförståelse, lucktext och även läst om Mr Men i blå grupp. Röd grupp fick prova på gamla NP för gymnasiet innan jag kunde förstå varför det plötsligt var så mycket svårare 🙈 så istället för att känna sig deppiga för att de hade så få rätt blev de sen glada för att ha haft några rätt över huvudtaget på den nivån ⭐

SO – i blå grupp läste alla varandras nyhetssida och skrev stödord till. I röd grupp presenterade alla grupper sina nyhetsbrev inför klassen och har börjat med Frihetstiden. Bra jobbat alla, så många kloka tankar och diskussioner utifrån flippen!
En härlig kommentar till den äldre versionen av gårdar innan laga skifte trädde i kraft:

”Man kan säga att de hade som en backup-plan tidigare så att alla hade chans att odla på bra mark.” HEJA!!!

Ma – fokus på de fyra räknesätten med tillhörande algoritmer.

 

Nästa vecka

Måndag: skolan stängd!

Tisdag: skolan stängd!

Onsdag: NP engelska, hör- och läsförståelse. Se flippen om Sommarprat till idag ⭐

Torsdag: idrott ute för blå grupp och inställd idrott för röd grupp som får en uppgift av Helena i OneNote.

Fredag: NP engelska, skriva egen text.

Vi önskar er en härlig långhelg, vi ses pigga och glada på onsdag,
kram Anna o Hanna! 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *