Digitalt

På vår skola vill vi använda våra paddor på alla möjliga sätt. Vi vill prova nya saker och hitta det som passar oss bäst. Så här i startgroparna har vi mest använt oss av:

Matteappar:

  • NOMP
  • Klockgården
  • Moji klockis
  • Affären
  • King of math
  • Fingu
  • Flow free
  • Geoboard
  • Pieces basic – tiobasmaterial
  • Tiokompisar

Presentationsappar:

  • Keynote
  • Puppet pals
  • Sock puppets
  • Flipagram
  • Pic collage
  • Explain everything

Andra välanvända appar:

  • Showbie
  • Skolstil
  • Book creator
  • Ritplatta
  • Kameran
  • Pages
  • QR-reader

Alla barn leder sitt eget utvecklingssamtal, s.k. Elevledda samtal, på vår skola och vi har använt en färdig mall i Keynote (som duktiga Ida i åk 1 har gjort) på paddorna som barnen fyller i. Så här ser mallen ut:

Elevledda utvecklingssamtal
Här är smakprov på hur vi arbetar med Book Creator i SO i vår klass:

 

 

Under höstterminen 14 hade vi Vänskapstema på skolan och det avslutade vi med Nobelpris i litteratur där alla klasser var med och tävlade. Vi använde oss av Book Creator för att skriva berättelserna och även läsa in texten så att det blev ljudböcker efter att ha planerat handlingen utifrån 4-rutan:

En i varje årskurs vann och eftersom vi är en 2-3:a så blev det två vinnare i vår klass.

Här är Emilias bok Min vän:

Och här är Filippas bok Flytten:

Vi har skapat böcker om Who’s bugging who? i Book creator och läst in vad vi skrivit och sedan sparat den som film och via youtube capture och appen QR-reader skapat QR-koder av bokfilmerna, jättekul ?

I Showbie skriver barnen varje måndag sin planering där de väljer två egna kunskapsmål, ett gemensamt socialt mål för klassen och veckans förmåga. Vi reflekterar varje fredag och använder oss av 2 ⭐️ stjärnor och 1 ☁️ önskan om veckan.

IMG_0805.PNG

Vi använder även Showbie till mycket annat eftersom jag kan skapa olika mappar där barnen samlar sitt arbete, en bra dokumentation på sitt arbete och bra att kunna gå tillbaka och se sin utveckling. Jag kan även lägga ut uppgifter i ett eller flera steg där som de ska följa. Det kan se ut så här t.ex:

  

    

Showbie är ett fantastiskt verktyg som hjälper mig att planera lektioner om jag är sjuk eller frånvarande pga. något annat. Precis så var det med lektionen om Morris Lessmore och det underlättar för mig, den som är i klassen istället och så klart även för barnen – allt finns lättillgängligt i deras paddor ? Resultatet var fantastiskt:

Varje vecka läser barnen in från vår läsebok två gånger – en gång samma dag som jag läst högt för klassen och sen en vecka efter när de övat. Jag kan skriva eller läsa in en kommentar om deras läsning som hjälper var och en framåt i sin läsning. Det är väldigt roligt för mig, barnen och föräldrarna att kunna gå tillbaka och lyssna på förbättringarna som blir 🙂 Vi samlar också våra Pic collage om Grej of the day där och mycket annat.

Appen Comic Life är ny för oss och det ska bli väldigt spännande att använda den 🙂 Barnens första uppdrag blir att göra egna räknehändelser och här ger jag barnen inspiration till hur de kan göra och tänka när de sen gör sina egna räknehändelser:

Detta bildspel kräver JavaScript.


Det senaste i klassrummet är att barnen själva är med och bloggar 🙂 det är precis i startgroparna och vi lär oss hur vi ska göra på bästa sätt med ett otroligt bra stöd från Webbstjärnan! Barnens inlägg granskas av mig innan jag publicerar dem på bloggen. När vi arbetar med detta skapas ett naturligt tillfälle att prata om hur vi ska bete oss på nätet och sociala medier i stort. Barnen är medvetna om hur klimatet kan vara på sociala medier och vi vill förebygga näthat och andra tokigheter genom att arbeta med bloggen så här t.ex.

Barnen lär sig hur de ska formulera sig i inlägg och även att lägga till bilder och nästa steg är att få in våra filmer från youtube – ett stort heja oss 🙂

Här är Theos väderprognos från vår NO-undervisning:

Vi har börjat använda Plickers för att göra EXIT-tickets men där måste jag som fröken bättra mig! Barnen tycker det är kul att svara på frågor med sina QR-kort och det hjälper mig att veta om de fått mig sig det som var tänkt att de skulle få med sig, så jag behöver öva mig på att få in det naturligt i undervisningen 🙂

Det går till så att barnen har en liten personlig QR-ruta märkta med a-d på sidorna, jag ställer en fråga och skriver svarsalternativen på tavlan och sen får barnen hålla upp den bokstav som passar med det svar de vill svara och jag öppnar appen Plickers där jag skapat frågan o svarsalternativen och för min padda runt klassrummet och då registreras alla svar och jag får snabbt upp ett stapeldiagram på hur barnen svarat – väldigt fiffigt och lättsamt!

 

Vi övar ju så klart på att skriva olika saker och då är det bra att ha checklistor så allt kommer med och paddan hjälper till att göra dem lite roligare 🙂

Material av Anna Wassdahl

0 reaktion på “Digitalt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *